30 mai, 2013

Interviu cu Francisc Mraz, fondatorul ''Şcolii de poetică fotografică-Francisc Mraz''

Francisc Mraz Ferko este fotograf, regizor, scenarist, director de imagine şi fondatorul Şcolii de Poetică Fotografică – un proiect unic, pe care îl descrie ca pe “un act de mare libertate, de iubire”. Susţine că fotografia de expresie este opusul instantaneului şi spune despre conceptualism că este contra artă. Interviul ce urmează a fost realizat cu ocazia Atelierului de Fotografie cu Francisc Mraz organizat la SinPRO (24-26 mai 2013), căruia dorim să îi mulţumim pe această cale. Fotografii din timpul Atelierului puteţi vedea pe pagina noastră de Facebook
De la film la fotografie şi invers: când aţi descoperit înclinaţia pentru cele două?
Francisc Mraz Ferko: Eu fiind o fire mai curioasă, îmi place să spun că sunt un întârziat permanent. Târziu am intrat la facultate (Academia deTeatru şi Film din Bucureşti – UNATC). Evident, cu aceeaşi mică întârziere am terminat-o pe la 38 de ani. În schimb, pe cât de întârziate fire şi soartă am, pe atât de spectaculoase sunt recuperările. Cred că niciunul dintre colegii mei, cu 15-20 de ani mai tineri decât mine, nu se pot lăuda acum cu aproape 60 de filme de scurtmetraj. Nu se pot lăuda cu performanţele didactice, profesorale, estetice şi poetice din domeniul fotografiei. Aş spune că, până la urmă, această maturizare, acest timp lăsat îmbogăţirii culturale, sunt foarte importante. Şcoala făcută mai târziu decât de obicei este mult mai fructuoasă. Practic, eu la facultate mi-am umplut goluri, pe când ceilalţi învăţau pe brânci. Învăţatul pe brânci nu este bun. Deloc! E o ingurgitare foarte forţaţă a noţiunilor, n-are eleganţă, n-are acea jucăuşenie, care aduce roade în final şi pune pecetea pe întreaga existenţă. Aşa că îi rog pe părinţii care vor ajunge la aceste cuvinte să nu grăbească soarta copiilor lor, să îi lase să se maturizeze. E adevărat: nu prin baruri, nu cu muzică din asta, uşoară, ci dacă văd că odraslele se îndreaptă către citit, către muzică serioasă sau filme de bună calitate, să le lase, pentru că atunci vor face cum trebuie facultatea. Fotografia a venit prima, a fost cea mai la îndemână manieră de a-mi exprima, de a-mi exersa personalitatea. Culmea este că, atunci când ea a fost singura mea modalitate de exprimare, i-am interogat personalitatea estetică deoarece, realmente, atât de democratică este arta fotografică (acum îi zic curajos “artă”), încât riscă să se declaseze din statutul de artă. O poate face oricine. Se pot face fotografii accidentale – păi nici o altă artă nu permite accidentul. Se învaţă relativ repede, dar puţini ajung la performanţă. Cât despre asocierea între fotografie şi film, în tinereţea mea spuneam că dacă voi ajunge să fac film, atunci fiecare imagine va fi o fotografie extraordinară. Prostii! Filmul are cu totul şi cu totul alte pedale, în care polisemia trebuie atinsă şi expresia cinematografică să înflorească, să devină virilă, puternică, juvenilă, tinerească, glumeaţă, serioasă şi tot ce îi trebuie oricărei arte. În schimb, fotografia m-a ajutat, mi-a inspirat anumite atitudini cinematografice şi anumite poziţionări îndrăzneţe în cadru. De când am iniţiat această Şcoală de Poetică Fotografică în Bucureşti, am evoluat enorm în introspecţia teoretică, inventând de-a dreptul structuri teoretice total noi şi care pot fi aplicate în câteva zile. La fel am făcut şi cu acest Atelier din Timişoara. În câteva zile, oamenii au înflorit, s-au disciplinat extraordinar în expresia fotografică, şi-au părăsit atitudinea neutră, mediocră, eufemistică. Până la urmă, eufemismul este cel mai mare pericol…
Din perspectiva dumneavoastră, credeţi că fotograful este un actor sau e un regizor?
F.M.F.: Nici, nici. Şi, şi. Regizor este de multe ori. Şi, de foarte multe ori, un regizor prost. Regia este o artă mare. E nevoie de subtilitate, modestie, smerenie. Dacă nu se dezvoltă această atitudine regizorală, se introduc nişte falsuri extreme în expresia fotografică. Manevrarea oamenilor după voinţa mea: adică iau un om fals şi îl introduc într-un ambient care nu este foarte specific, dar mie, personal, îmi place. Trebuie să reuşesc, să fac această convieţuire, aproape naturală între două entităţi disparate – un actor (subiectul fotografic) şi mediul. Regia în fotografie mai are încă o manieră de verificare, în momentul în care rezultatul este covârşitor, spendid, atunci nu mă interesează dacă se vede actul regiei. Fotografia este bună, puternică, iar actul regiei este bun, majestuos. În caz contrar, încep problemele. Şi atunci i-aş sfătui pe domnii care îşi regizează fotografiile s-o lase baltă.
Ce ne puteţi spune despre Şcoala de Poetică Fotografică din Bucureşti?
F.M.F.: Este un act de mare libertate, de iubire. Este o şcoală care se foloseşte de acest vehicul de a învăţa diverşi participanţi şi doritori despre poetica fotografică. Până la urmă, este o şcoală de formă, de redescoperire a propriei personalităţi.
Care este media de vârstă a studenţilor de la Şcoala de Poetică Fotografică?
F.M.F.: Dacă este să fac o medie a celor aproape 300 de absolvenţi ai Şcolii, ar fi 30 şi ceva de ani. Peste 95% sunt deja absolvenţi ai unei facultăţi. Marea majoritate vine să îşi redobândească sufletul. Sună puţin pretenţios, romantic, dar este o realitate. Eu în şcoală încerc să îi învăţ să îşi recapete capacitatea de a se bucura de obiecte, de oameni, de lume, de spaţii.
Cum definiţi fotografia de expresie?
F.M.F.: Fotografia de expresie este opusul instantaneului. Este o esenţializare. Instantaneul este un act uşor imbecil, în care se decupează cu grijă tot ce există în jurul milisecundei, care înseamnă fotografia. Înseamnă o curăţare de orice încărcătură, un act relativ stupid de izolare a vibraţiilor multiple care se întâmplă mereu între noi şi numai o biată milisecundă o fixează undeva. Aia nu e fotografie! Fotografia de expresie esenţializează timpi adiacenţi momentului. Într-o fotografie bună simt ceva din ce a fost înainte de acea milisecundă, simt o concluzie. Deci, inclusiv timpul, acţiunea şi atmosfera sunt esenţializate în minimum trei etape mari: prezent, trecut şi viitor. Asta e fotografia bună! Sigur, fotografia bună trebuie să se bazeze şi pe o compoziţie solidă, interesantă. Nu este suficient să coagulăm în jurul formelor, fenomenelor şi liniilor dominante. Trebuie să renunţăm la stupidităţi precum utilizarea exacerbată a secţiunii de aur, care rigidizează şi omoară fotografia. Secţiunea de aur trebuie cunoscută pentru a fi evitată! De obicei, fotografiile suferă de lipsă de dinamism, de vitalitate şi viaţă. Viaţa nu este nici antenaştere, nici post-moarte. Viaţa este după naştere şi înainte de moarte şi este specifică prin acţiuni opuse şi coexistentă între bucurii şi drame. Aceste lucruri se pot face întotdeauna prin esenţializare de mai mulţi timpi ai diverselor acţiuni şi atmosfere, prin această ocolire a mijloacelor de rigidizare a fotografiei.
Am aflat că, pe lângă fotografie şi film, mai aveţi şi alte pasiuni: alpinismul şi scufundările. 
F.M.F.: În jur de 10 ani am practicat alpinismul. Nu am fost niciodată un sportiv, un musculos. Dintotdeauna am practicat alpinismul poetic. Când din 10 în 10 metri, căţărându-te pe stâncă, se schimbă atmosfera spaţiului pe care îl cucereşti, la care ai permisiune să intri cu delicateţe şi prietenie, capeţi în suflet o mulţumire inimaginabilă, un sentiment de libertate. Nu este concurenţă, nu e dovedire. Cumva, alpinismul m-a condus la foarte cristalina poziţie pe care o am acum faţă de artă, în care exclud cu vehemenţă orice urmă de dovedire, de demonstraţie. În momentul în care cineva vrea să demonstreze ceva prin artă, a părăsit barca artei! Nu mai este artist, nu mai face artă. Tocmai din acest motiv voi atinge un punct extrem de dureros: toată Europa şi toată America “călăresc” pe această “iapă buboasă” şi urâtă a conceptualismului. În momentul în care se aplică conceptualismul, se ajunge la acea mârşavă lovitură de graţie, prin care comunicarea, spritualitatea sufletească (care este specifică artei, care trebuie să bucure la un nivel cât mai înalt publicul, consumatorul) decad la comunicarea socială, extraestetică. Orice artă care se numeşte conceptuală este lovită de nulitate, este contra artei. Cei care fac artă conceptuală şi o propagă sunt, în mare măsură, criminali. Ce sens are să dau drumul la şuvoaie întregi de eufemisme, în care îi laud pe unii doar ca să mă laude şi ei pe mine? Nu am nevoie. Nu mai am nevoie, slavă Domnului! Hai să spunem lucrurilor pe nume…
Odată cu practicarea alpinismului, care se consumă cu un efort fizic considerabil, pe care trebuie să îl reiei săptămână de săptămână, eu, pornind pe calea aceasta cu stat mult pe scaun, cu studii şi citit, scufundarea a venit ca o mică răsplată pentru toţi anii de sedentarism activ. Am cunoscut o lume foarte frumoasă, am apucat să ajung la brevet de nivel doi, în care am făcut şi scufundări de noapte, de adâncime. Făceam şi cursuri de fotografie subacvatică. În ultimul timp nici pentru asta nu prea mai este loc, pentru că am iniţiat şi anul de Meşterat, în cadrul Şcolii de Poetică Fotografică, în care studiem patru arte diferite de fotografie: muzică, pictură, proză si film – câte 15 capodopere din fiecare.
Ce i-aţi sfătui pe tinerii fotografi?
F.M.F.: Să asculte Bach. Să vadă, să consulte pictori de mare clasă cum sunt Matisse, Giotto, foviştii, în general, sau pictura parietală de acum 30.000 de ani. Matisse a fost un fovist pur-sânge, care a rămas astfel până în ultimul moment, la fel cum Monet a rămas impresionist până la moarte, introducând inovaţie şi fiind promotorul picturii abstracte, non-figurative. Să studieze Joan Miró! Până nu se joacă cu micile animăluţe ale lui Miró, omul parcă nu poate să fie în mod asumat şi intelectual jucăuş. Trebuie să citească Dostoievski, Tolstoi, Agopian, Bănulescu. Să vadă filmele lui Fellini! Menzel iarăşi cred că trebuie să fie studiat. Sunt, cel puţin, 20 de cineaşti care au, cel puţin, un film uriaş. În momentul în care consumă toate acestea, aproape fără efort pot să devină fotografi. Fără chestiile acestea, cu foarte multă “gimnastică” intelectuală şi fizică, să se străduiască să fie puţini performanţi ca fotografi, dar niciodată foarte buni. Ori trebuie să aibă o intuiţie nativă, neerodată de spaţiul urban, ori să se autoelastifice prin consum de înaltă estetică.
Credit foto: Imre Szabo

Preluare de pe SINPRO foto-video Romania (blog.sinpro.ro)

0 comentarii :

Trimiteți un comentariu

30 mai, 2013

Interviu cu Francisc Mraz, fondatorul ''Şcolii de poetică fotografică-Francisc Mraz''

Francisc Mraz Ferko este fotograf, regizor, scenarist, director de imagine şi fondatorul Şcolii de Poetică Fotografică – un proiect unic, pe care îl descrie ca pe “un act de mare libertate, de iubire”. Susţine că fotografia de expresie este opusul instantaneului şi spune despre conceptualism că este contra artă. Interviul ce urmează a fost realizat cu ocazia Atelierului de Fotografie cu Francisc Mraz organizat la SinPRO (24-26 mai 2013), căruia dorim să îi mulţumim pe această cale. Fotografii din timpul Atelierului puteţi vedea pe pagina noastră de Facebook
De la film la fotografie şi invers: când aţi descoperit înclinaţia pentru cele două?
Francisc Mraz Ferko: Eu fiind o fire mai curioasă, îmi place să spun că sunt un întârziat permanent. Târziu am intrat la facultate (Academia deTeatru şi Film din Bucureşti – UNATC). Evident, cu aceeaşi mică întârziere am terminat-o pe la 38 de ani. În schimb, pe cât de întârziate fire şi soartă am, pe atât de spectaculoase sunt recuperările. Cred că niciunul dintre colegii mei, cu 15-20 de ani mai tineri decât mine, nu se pot lăuda acum cu aproape 60 de filme de scurtmetraj. Nu se pot lăuda cu performanţele didactice, profesorale, estetice şi poetice din domeniul fotografiei. Aş spune că, până la urmă, această maturizare, acest timp lăsat îmbogăţirii culturale, sunt foarte importante. Şcoala făcută mai târziu decât de obicei este mult mai fructuoasă. Practic, eu la facultate mi-am umplut goluri, pe când ceilalţi învăţau pe brânci. Învăţatul pe brânci nu este bun. Deloc! E o ingurgitare foarte forţaţă a noţiunilor, n-are eleganţă, n-are acea jucăuşenie, care aduce roade în final şi pune pecetea pe întreaga existenţă. Aşa că îi rog pe părinţii care vor ajunge la aceste cuvinte să nu grăbească soarta copiilor lor, să îi lase să se maturizeze. E adevărat: nu prin baruri, nu cu muzică din asta, uşoară, ci dacă văd că odraslele se îndreaptă către citit, către muzică serioasă sau filme de bună calitate, să le lase, pentru că atunci vor face cum trebuie facultatea. Fotografia a venit prima, a fost cea mai la îndemână manieră de a-mi exprima, de a-mi exersa personalitatea. Culmea este că, atunci când ea a fost singura mea modalitate de exprimare, i-am interogat personalitatea estetică deoarece, realmente, atât de democratică este arta fotografică (acum îi zic curajos “artă”), încât riscă să se declaseze din statutul de artă. O poate face oricine. Se pot face fotografii accidentale – păi nici o altă artă nu permite accidentul. Se învaţă relativ repede, dar puţini ajung la performanţă. Cât despre asocierea între fotografie şi film, în tinereţea mea spuneam că dacă voi ajunge să fac film, atunci fiecare imagine va fi o fotografie extraordinară. Prostii! Filmul are cu totul şi cu totul alte pedale, în care polisemia trebuie atinsă şi expresia cinematografică să înflorească, să devină virilă, puternică, juvenilă, tinerească, glumeaţă, serioasă şi tot ce îi trebuie oricărei arte. În schimb, fotografia m-a ajutat, mi-a inspirat anumite atitudini cinematografice şi anumite poziţionări îndrăzneţe în cadru. De când am iniţiat această Şcoală de Poetică Fotografică în Bucureşti, am evoluat enorm în introspecţia teoretică, inventând de-a dreptul structuri teoretice total noi şi care pot fi aplicate în câteva zile. La fel am făcut şi cu acest Atelier din Timişoara. În câteva zile, oamenii au înflorit, s-au disciplinat extraordinar în expresia fotografică, şi-au părăsit atitudinea neutră, mediocră, eufemistică. Până la urmă, eufemismul este cel mai mare pericol…
Din perspectiva dumneavoastră, credeţi că fotograful este un actor sau e un regizor?
F.M.F.: Nici, nici. Şi, şi. Regizor este de multe ori. Şi, de foarte multe ori, un regizor prost. Regia este o artă mare. E nevoie de subtilitate, modestie, smerenie. Dacă nu se dezvoltă această atitudine regizorală, se introduc nişte falsuri extreme în expresia fotografică. Manevrarea oamenilor după voinţa mea: adică iau un om fals şi îl introduc într-un ambient care nu este foarte specific, dar mie, personal, îmi place. Trebuie să reuşesc, să fac această convieţuire, aproape naturală între două entităţi disparate – un actor (subiectul fotografic) şi mediul. Regia în fotografie mai are încă o manieră de verificare, în momentul în care rezultatul este covârşitor, spendid, atunci nu mă interesează dacă se vede actul regiei. Fotografia este bună, puternică, iar actul regiei este bun, majestuos. În caz contrar, încep problemele. Şi atunci i-aş sfătui pe domnii care îşi regizează fotografiile s-o lase baltă.
Ce ne puteţi spune despre Şcoala de Poetică Fotografică din Bucureşti?
F.M.F.: Este un act de mare libertate, de iubire. Este o şcoală care se foloseşte de acest vehicul de a învăţa diverşi participanţi şi doritori despre poetica fotografică. Până la urmă, este o şcoală de formă, de redescoperire a propriei personalităţi.
Care este media de vârstă a studenţilor de la Şcoala de Poetică Fotografică?
F.M.F.: Dacă este să fac o medie a celor aproape 300 de absolvenţi ai Şcolii, ar fi 30 şi ceva de ani. Peste 95% sunt deja absolvenţi ai unei facultăţi. Marea majoritate vine să îşi redobândească sufletul. Sună puţin pretenţios, romantic, dar este o realitate. Eu în şcoală încerc să îi învăţ să îşi recapete capacitatea de a se bucura de obiecte, de oameni, de lume, de spaţii.
Cum definiţi fotografia de expresie?
F.M.F.: Fotografia de expresie este opusul instantaneului. Este o esenţializare. Instantaneul este un act uşor imbecil, în care se decupează cu grijă tot ce există în jurul milisecundei, care înseamnă fotografia. Înseamnă o curăţare de orice încărcătură, un act relativ stupid de izolare a vibraţiilor multiple care se întâmplă mereu între noi şi numai o biată milisecundă o fixează undeva. Aia nu e fotografie! Fotografia de expresie esenţializează timpi adiacenţi momentului. Într-o fotografie bună simt ceva din ce a fost înainte de acea milisecundă, simt o concluzie. Deci, inclusiv timpul, acţiunea şi atmosfera sunt esenţializate în minimum trei etape mari: prezent, trecut şi viitor. Asta e fotografia bună! Sigur, fotografia bună trebuie să se bazeze şi pe o compoziţie solidă, interesantă. Nu este suficient să coagulăm în jurul formelor, fenomenelor şi liniilor dominante. Trebuie să renunţăm la stupidităţi precum utilizarea exacerbată a secţiunii de aur, care rigidizează şi omoară fotografia. Secţiunea de aur trebuie cunoscută pentru a fi evitată! De obicei, fotografiile suferă de lipsă de dinamism, de vitalitate şi viaţă. Viaţa nu este nici antenaştere, nici post-moarte. Viaţa este după naştere şi înainte de moarte şi este specifică prin acţiuni opuse şi coexistentă între bucurii şi drame. Aceste lucruri se pot face întotdeauna prin esenţializare de mai mulţi timpi ai diverselor acţiuni şi atmosfere, prin această ocolire a mijloacelor de rigidizare a fotografiei.
Am aflat că, pe lângă fotografie şi film, mai aveţi şi alte pasiuni: alpinismul şi scufundările. 
F.M.F.: În jur de 10 ani am practicat alpinismul. Nu am fost niciodată un sportiv, un musculos. Dintotdeauna am practicat alpinismul poetic. Când din 10 în 10 metri, căţărându-te pe stâncă, se schimbă atmosfera spaţiului pe care îl cucereşti, la care ai permisiune să intri cu delicateţe şi prietenie, capeţi în suflet o mulţumire inimaginabilă, un sentiment de libertate. Nu este concurenţă, nu e dovedire. Cumva, alpinismul m-a condus la foarte cristalina poziţie pe care o am acum faţă de artă, în care exclud cu vehemenţă orice urmă de dovedire, de demonstraţie. În momentul în care cineva vrea să demonstreze ceva prin artă, a părăsit barca artei! Nu mai este artist, nu mai face artă. Tocmai din acest motiv voi atinge un punct extrem de dureros: toată Europa şi toată America “călăresc” pe această “iapă buboasă” şi urâtă a conceptualismului. În momentul în care se aplică conceptualismul, se ajunge la acea mârşavă lovitură de graţie, prin care comunicarea, spritualitatea sufletească (care este specifică artei, care trebuie să bucure la un nivel cât mai înalt publicul, consumatorul) decad la comunicarea socială, extraestetică. Orice artă care se numeşte conceptuală este lovită de nulitate, este contra artei. Cei care fac artă conceptuală şi o propagă sunt, în mare măsură, criminali. Ce sens are să dau drumul la şuvoaie întregi de eufemisme, în care îi laud pe unii doar ca să mă laude şi ei pe mine? Nu am nevoie. Nu mai am nevoie, slavă Domnului! Hai să spunem lucrurilor pe nume…
Odată cu practicarea alpinismului, care se consumă cu un efort fizic considerabil, pe care trebuie să îl reiei săptămână de săptămână, eu, pornind pe calea aceasta cu stat mult pe scaun, cu studii şi citit, scufundarea a venit ca o mică răsplată pentru toţi anii de sedentarism activ. Am cunoscut o lume foarte frumoasă, am apucat să ajung la brevet de nivel doi, în care am făcut şi scufundări de noapte, de adâncime. Făceam şi cursuri de fotografie subacvatică. În ultimul timp nici pentru asta nu prea mai este loc, pentru că am iniţiat şi anul de Meşterat, în cadrul Şcolii de Poetică Fotografică, în care studiem patru arte diferite de fotografie: muzică, pictură, proză si film – câte 15 capodopere din fiecare.
Ce i-aţi sfătui pe tinerii fotografi?
F.M.F.: Să asculte Bach. Să vadă, să consulte pictori de mare clasă cum sunt Matisse, Giotto, foviştii, în general, sau pictura parietală de acum 30.000 de ani. Matisse a fost un fovist pur-sânge, care a rămas astfel până în ultimul moment, la fel cum Monet a rămas impresionist până la moarte, introducând inovaţie şi fiind promotorul picturii abstracte, non-figurative. Să studieze Joan Miró! Până nu se joacă cu micile animăluţe ale lui Miró, omul parcă nu poate să fie în mod asumat şi intelectual jucăuş. Trebuie să citească Dostoievski, Tolstoi, Agopian, Bănulescu. Să vadă filmele lui Fellini! Menzel iarăşi cred că trebuie să fie studiat. Sunt, cel puţin, 20 de cineaşti care au, cel puţin, un film uriaş. În momentul în care consumă toate acestea, aproape fără efort pot să devină fotografi. Fără chestiile acestea, cu foarte multă “gimnastică” intelectuală şi fizică, să se străduiască să fie puţini performanţi ca fotografi, dar niciodată foarte buni. Ori trebuie să aibă o intuiţie nativă, neerodată de spaţiul urban, ori să se autoelastifice prin consum de înaltă estetică.
Credit foto: Imre Szabo

Preluare de pe SINPRO foto-video Romania (blog.sinpro.ro)

0 comentarii :

Trimiteți un comentariu

.